woensdag 29 december 2010

'Cheese'cake

Cheesecake is een heerlijk soort taart, die helaas zelden plantaardig is (de naam zegt het al). Toch is het niet moeilijk om deze na te maken. Het enige wat je er extra voor hoeft te doen, is even langs de natuurwinkel voor een bakje plantaardige cream cheeze, plantaardige margarine en arrowroot. Veel bak- en eetplezier!


homemade vegan 'cheeze'cake

Ingrediënten voor de bodem:


  • 250 gram koekjes zoals digestive biscuits of country cookies
  • 60 gram gesmolten plantaardige margarine
  • 1 deciliter soja/rijst/havermelk


Voor de vulling:
  • 225 gram tofutti cream 'cheeze' naturel
  • 500 gram naturel soja yoghurt (1 bak)
  • 60 gram poedersuiker
  • citroenrasp van 1 citroen
  • sap van 1 halve citroen
  • 3 eetlepels maïzena
  • 1 tl vanille extract
Voor de topping:
  • pot fruit
  • 2 eetlepels arrowrootpoeder (bindmiddel)

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Breek de koekjes boven een kom fijn. Voeg de gesmolten margarine en sojamelk toe, meng tot het glad is. Verdeel dit mengsel over een springvorm van 24 cm, druk goed plat op de bodem en tegen de zijkant.

Meng de vegan cream cheeze in een grote kom met de yoghurt. Voeg de overige ingrediënten toe en roer goed.

Doe de vulling op de bodem. Bij mij pastte het net ;)

Bak de taart 20 minuten, zet dan de temperatuur op 150 graden en bak nog 25 minuten. Laat de cake een paar uur afkoelen of, nog beter, zet hem 's nachts in de koelkast voor je hem serveert. Lekker met jam of fruit erop, of allebei.

Zelf had ik een grote pot kersen. Ik goot de helft van het vocht af en deed de rest in een pan. Dit bracht ik aan de kook met een beetje bindmiddel, arrowroot, maar je kan hiervoor ook maïzena nemen. Goed doorroeren en even laten koken, een minuut of 3. Daarna helemaal laten afkoelen. Als de taart en de kersen zijn afgekoeld, verdeel je de kersen met vloeistof over de taart.

Snijd hem in 12 stukken, het is een heel machtige taart. Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Deze heb ik idd ook gemaakt.
    Ik wil echter van die dure tofutti af (4 euro per bakje!!!).
    Ken je misschien een lekker recept met zijden tofu of iets dergelijks?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, tofutti is helaas asociaal duur, het zou eigenlijk niet duurder mogen zijn dan roomkaas waarvoor koemelk gebruikt wordt!

    Ik ken nog geen recept met silken tofu, maar ik vind het een hele goede om mee aan de slag te gaan. Zodra ik iets lekkers heb, zal ik het posten!

    BeantwoordenVerwijderen