vrijdag 14 januari 2011

Save the planet, eat vegan pizza

Mocht je gisteren toevallig de lasagne hebben gemaakt, dan ben je vandaag vast toe aan iets makkelijks. Zelf schrok ik eerder van het feit dat ik al maanden geen pizza had gegeten, dus ik zette meteen pizza op het menu.

Er zijn veel kant-en-klare pizza's te koop bij de supermarkt, maar velen bevatten helaas kaas op basis van koemelk. Wel is er bij de AH de verse 'Pizza Marinara' die geheel plantaardig is. Ook kun je een pizzabodem kopen en deze beleggen met wat je maar wilt. Voor een fractie van die prijs kan je natuurlijk ook zelf een pizzabodem in elkaar knutselen met wat bloem, gist, olijfolie en italiaanse kruiden.

Wat echter ook errug lekker is, is de 'uitrolpizza'. Dit is te koop van het AH eigen merk (ik heb geen aandelen, maar er zit hier geen andere supermarkt in een straal van vele kilometers) en staat in de koeling bij die kneuterige, doch overheerlijke, danerolle croissants. Het is een pakket met een mini potje marinara saus en, jawel, een uitrolbodem.

Ik kocht het volgende:

De Cheezly in het midden is een plantaardige kaas. Deze is bij de Natuurwinkel te koop in verschillende smaken, zoals Mozzarella en Edammer. Vandaag heb ik Cheddar genomen. Je kan deze 'kaas' ook prima weglaten.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Rol de pizzabodem uit op een bakplaat met bakpapier. Verdeel de rode saus gelijkmatig over het deeg, zelf vermeerder ik de bijgeleverde saus altijd met passata di pommodori en italiaanse kruiden.

Snijd 2 paprika's in stukjes en een half bakje champignons (125 gram) in plakjes. Verdeel over de pizza. Doe zoveel schijfjes olijf erover heen als je lekker vind, in mijn geval heel veel.

Pizza in de lengte
Je kan de pizza nu al in de oven doen als je geen Cheezly gebruikt. Zelf raspte ik nog een half blok 'Cheddar' erover:


En pizza in de breedte.


De pizza ging 20 minuten in de oven. In die tijd maakte ik knoflooksaus voor erbij (eivrije mayonaise, knoflook, peterselie en verdund met wat water) en in de ideale situatie zou ik alvast de afwas doen, maar even op de bank chillen stond me vandaag meer aan ;).


Dit is voldoende voor 3 tot 4 personen.

1 opmerking:

  1. Ook lekker is de vulling van een Turkse pizza. Dun deegje met daarop een mengsel van tofugehakt, tomatenpuree, wat gehalveerde kerstomaatjes, verse bladpeterselie, bosui, knoflook, veel komijn en wat paprikapoeder. Kort bakken op de hoogste stand. Serveren met knoflooksaus.

    BeantwoordenVerwijderen