donderdag 25 oktober 2012

Hamburgerbroodjes

Ik ging laatst naar een housewarmingspotluck en zat samen met een vriendinnetje na te denken over wat we wilden meenemen. Zelf ging ik voor de preikoekjes waar ik laatst over schreef. Zij had bieten in haar groentepakket en zo kwamen we op het idee om de beroemde bietenburgers te maken. Helaas zijn er (nog) nergens plantaardige hamburgerbroodjes te koop. Ofwel er zit koemelk in, of er zitten E-nummers in die van varkens afkomstig zijn zoals E472. Je kan dan ander brood nemen, zoals ciabatta of Turks brood, maar het leek me wel leuk om échte hamburgerbroodjes te hebben, dus ik dook de keuken in.

Brood bakken vind ik een heerlijke bezigheid, op een vrije ochtend lekker de kachel aan om het brood daarop te laten rijzen, het deeg kneden en niet te vergeten: de geur van versgebakken brood... hmmmm! Dit recept is best simpel, het kost alleen wat rijstijd. Ik koos in dit recept voor sojamelk, maar als je dat liever niet doet kun je ook prima een andere soort koemelkvervanger gebruiken, zoals amandel-, rijst- of havermelk. Ik heb ze nu alleen met bloem gemaakt maar als je ze een tikkie gezonder wil, kun je natuurlijk (een deel van) de bloem vervangen door meel.



Voor 12 kleine of 6 normale hamburgerbroodjes
  • 1/2 cup warme sojamelk
  • 1/2 cup warm water
  • 2 eetlepels suiker
  • 1 zakje gist (à 7 gram)
  • 350 gram bloem
  •  1 theelepeltje zout

  • 1 eetlepel sojamelk
  • 1 eetlepel water
  • sesamzaadjes


Meng in een ruime kom sojamelk en water en los de suiker hierin op. Voeg de gist toe en roer goed door. In een kleine kom meng je de bloem met het zout. Voeg dit stapsgewijs toe aan het gist/melkmengsel (per kopje) terwijl je met één hand kneed. Ga door tot je een goed deeg hebt wat niet te plakkerig is (indien nodig nog extra bloem toevoegen). Kneed 5 minuten door. Zet de kom op een warme plek, bijvoorbeeld op de kachel of in een licht voorverwarmde oven (liefst 40 graden). Laat een uur rijzen.





Bekleed een bakplaat met bakpapier. Na een uur zou het deeg twee keer zo groot moeten zijn. Kneed het nog een paar minuten door en vorm er 12 (of 6) balletjes van. Leg ze op de bakplaat, doe er een theedoek over en laat nog 20 minuten rijzen op een warme plek. Ondertussen verwarm je de oven voor op 190 graden.


Meng de sojamelk met het water en bestrijk de broodjes hiermee. Doe er sesamzaadjes op. Bak de broodjes in 18-20 minuten gaar. Laat even afkoelen voor je ze opensnijdt. Doe er een burger(tje) op, sla, tomaat, augurk, veganaise, ketchup en eventueel een plakje tofutti cheddar (bij de biowinkel te koop). Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Het ziet er heerlijk uit en ik zou het dolgraag uitproberen en zelf weer eens brood bakken. Ik mag helaas geen gist eten ;-(

    BeantwoordenVerwijderen